Sunday 15 September 2013

Adikku Suamiku..


                     
                    Buku nota sederhana besar bertukar tangan, Emir dan Rafiqah menunjukkan riak selamba namun masing-masing sempat menghadiahkan senyuman.. Setibanya di kelas, Rafiqah membuka buku nota tersebut dia tersengih-sengih sendiri apabila membaca ayat-ayat adik angkatnya itu..

                   Kak,PMR dah dekat doakan adik tau.. Takut ni tapi disebabkan akak selalu bagi support kat adik, adik jadi berani dan adik yakin akan dapat jawab dengan baik.. Akak pun sama tau belajar elok-elok tak lama lagi SPM pulak.. Adik sentiasa ingat akak dalam doa adik.. Harap sangat kita sama-sama dapat keputusan yang cemerlang.. SAYANG KAKAK.. hehe..

       Rafiqah menutup semula buku nota tersebut, hari ini genap tiga tahun mereka menjadi adik beradik angkat dan dalam tempoh tiga tahun ini juga hubungan yang selama ini dirahsiakan masih belum diketahui umum risau juga dia kalau-kalau terkantoi kerana peraturan sekolah tidak membenarkan sesiapa mengambil adik beradik angkat apatah lagi menjalinkan hubungan sebagai pasangan kekasih..


*********************************


2 tahun kemudian

                 "Pagi-pagi dah terpacak kat depan rumah akak, kenapa tak pergi sekolah??" soal Rafiqah kepada adik angkatnya itu sambil mencekak pinggang.

                  "Akak cuti berapa lama?? Bila balik UPSI??"

                 "Eh, tak payah nak tukar topik.. Akak tanya tadi kan.. Kenapa adik tak pergi sekolah??"

                 "Tak nak lah bagitahu nanti akak marah.."

                 "La.. Pulak dah.. Cakap je lah, benda dah jadi kan.. Buat apa akak nak marah.. Akak janji tak marah.." balas Rafiqah sambil mengangkat tangan seperti mengangkat sumpah.

                  "Adik kena gantung sekolah seminggu sebab pukul budak.." jawab Emir menunduk..

                  "Ya Allah, sejak bila adik pandai buat macam ni.."

                   "Kak, kebetulan adik lalu kat situ tengok budak tu kena pukul.. Niat nak tolong je sekali tengok orang pun kena.." balasnya memuncungkan bibir..

                   "Errmmm.. Ni mesti belum sarapan kan.. Masuk lah ummi akak masak nasi goreng lebih.. Jangan risau ummi akak ada kat dalam."

                   Emir tersengih malu namun langkah kaki turut diatur mengekori langkah kakak angkatnya sememangnya kedua-dua buah keluarga tahu bahawa Rafiqah dan Emir sudah menjadi adik beradik angkat. Rafiqah anak tunggal manakala Emir pula mempunyai 3 orang adik beradik namun tidak mempunyai seorang kakak malah Emir anak yang sulung..

**************************
           
9 tahun berlalu

                 Rafiqah menjadi seorang guru bagi mata pelajaran Ekonomi Asas di SMK Darul Ehsan manakala Emir pula bergelar seorang peguam yang berjaya. Walaupun masing-masing sibuk dengan kerjaya namun mereka tetap akan menghabiskan masa bersama setiap kali hujung minggu.

                Hari ini Emir telah berjanji ingin menemani Rafiqah membeli hadiah semperna majlis perkahwinan rakannya.. Sementara menunggu Rafiqah bersiap Emir berjalan-jalan mengamati buah mangga yang sudah kekuningan di halaman rumah Rafiqah. Tiba-tiba dia dikejutkan dengan kedatangan kedua orang tua kakak angkatnya itu.. Dia dipelawa duduk di meja yang terdapat di perkarangan rumah Rafiqah, kata ummi ada perkara yang perlu dibincangkan bersama.

                Hati Emir dipagut rasa gementar, walaupun dia sudah lama rapat dengan keluarga ini namun pertemuan pada hari ini mengundang resah yang teramat sangat dia yakin pasti ummi dan abi ingin berbicara tentang hubungan mereka berdua. Abi berdehem kecil lalu memulakan bicara.

               "Maaf kalau apa yang bakal abi cakap nanti akan membuat Emir terkejut tapi abi dan ummi cuma menginginkan kepastian dari Emir.. Ya, abi tau Emir dan kakak sudah lama dah berangkat.. 13 tahun tu satu tempoh yang cukup lama jadi abi nak tanya harap Emir dapat jawab dengan jujur.. Emir cuma sayangkan Rafiqah hanya sebagai seorang kakak atau lebih daripada tu??" soal En. Sulaiman berhati-hati..

                Emir rasa jantungnya seakan-akan terhenti seketika, dia tidak menyangka akan diajukan soalan maut yang sebegitu lidahnya kelu untuk berkata-kata..

                "Walaupun Emir tak jawab soalan abi tapi ummi dapat baca setiap perbuatan dan layanan yang Emir bagi pada kakak.. Kalau Emir betul-betul sayangkan Rafiqah lebih daripada seorang kakak kami merestui hubungan kamu berdua.." sampuk Pn. Salmah.

                  Emir menunduk..

                 "Ya, saya memang sayangkan dia lebih dari seorang kakak dari saya di tingkatan 1 lagi.. Saya tahu umur saya yang lebih muda dua tahun ni takkan mampu mencairkan hati kakak sebab tu saya menunjukkan kasih sayang dan keikhlasan kepadanya dengan menjadi adik angkat.. Kakak tak cintakan saya.." Emir tidak berani mengangkat mukanya.

                  "Ummi dan abi akan cuba membantu.." janji Pn Salmah..

                  Rafiqah yang sudah bersiap-siap untuk keluar bersama Emir berasa hairan apabila melihat adik angkatnya itu tunduk seperti ingin mencium lantai.. Dia dimarahikah tapi bukan ke tadi ummi dan abi memberikan kebenaran untuk dia keluar bersama Emir..

                 "Ha.. Cakap pasal apa ni ngumpat kakak ea??.. sergah Rafiqah.

                  Emir tersenyum hambar.. Dia terfikir tidak adakah sekelumit cinta dari Rafiqah buatnya.. Sudah lama dia memendam perasaan takkan sedikit pun Rafiqah tidak perasan..

                 "Pergi dulu ummi abi.. Sebelum pukul 6 Fiqah balik ya.. Jom dik.." Rafiqah mencium tangan kedua orang tuanya..

**************************

                 "Ummi dengan abi cakap apa dengan adik?? Akak tengok adik macam takut sangat tadi.. Kalau boleh tunduk tu macam nak cium lantai dah.." usik Rafiqah lalu tertawa kecil..

                  Selepas membeli hadiah yang sesuai, mereka menjamu selera di Restoran KFC yang terdapat di dalam shopping mall tersebut.. Emir menyisip air coca cola, dia teringat perbualan dengan keluarga kakak angkatnya itu.. Sekali sekala dia menjamah kelazatan ayam goreng yang terhidang di depan mata..

                  "Kak, akak ni cantik tau.. Takkan sampai sekarang akak masih belum berpunya lagi.."

                   "Takda siapa nak kat akak.. Umur dah 28 tapi tak kahwin-kahwin lagi.. Adik kahwin dengan akak je lah boleh??.." Rafiqah memandang tepat ke dalam anak mata Emir..

                    Suapan Emir terhenti.. Dia membalas renungan mata kakaknya, air liur ditelan.

                    "Akak serius??.. Saya setuju je kalau kahwin dengan akak.. Saya ikhlas.." jawab Emir bersungguh-sungguh.

                     Rafiqah cuba menahan namun tawanya meletus juga.. Semua mata tertumpu ke arah mereka berdua menyebabkan tawa Rafiqah terhenti.. Dia menekup mulutnya namun tawanya masih bersisa..

                    "Akak gurau je lah.. Yang adik ambik serius sangat ni kenapa.."

                      "Saya paling tak suka gurauan yang bodoh macam ni.. Akak pikir saya ni takda perasaan ke?? Dah la saya nak balik.." Emir naik berang dengan gurauan Rafiqah..

                      "Laa.. Akak gurau je lah takda niat pun nak kenakan adik.. Sejak bila adik jadi sensitif macam ni.. Ok akak faham umur kita dah semakin meningkat gurauan macam ni mungkin tak sesuai.. Sorry.." Rafiqah membuat muka comel bagi meraih simpati dari Emir..

                       "Lain kali jangan bergurau macam ni lagi.. Saya tak suka.." air coca cola disedut..

                      Pertama kali Rafiqah melihat Emir marah, selama ini Emir tidak pernah memarahinya walaupun Rafiqah melakukan perkara yang menyakitkan hati Emir.. Mungkin disebabkan faktor umur yang sudah semakin meningkat membuatkan Emir tidak lagi boleh menerima gurauan seperti itu.. Emir juga tidak lagi menggunakan perkataan adik seperti dahulu katanya lebih selesa menggunakan perkataan saya..

********************************

                      "Ummi dengan abi cakap apa ni??.. Ummi dengan abi tau kan Fiqah dah anggap Emir tu macam adik kandung sendiri takkan lah Fiqah nak nak jadikan dia suami pulak.." bantah Rafiqah..

                      Dia memang tidak dapat menerima keputusan En.Sulaiman dan Pn.Salmah untuk menjodohkan dia dengan Emir.. Dia sudah menganggap Emir seperti adik kandungnya mustahil dia dapat menerima Emir sebagai suami lagi pula Emir lebih muda dua tahun darinya dan dia yakin bahawa Emir juga tidak akan bersetuju dengan rancangan ini..

                     "Sampai bila kamu nak ke hulu ke hilir dengan Emir tu.. Orang tengok kamu tak rasa malu?? Adik angkat pun dah macam pakwe ummi tengok.."

                    "Betul cakap ummi tu.. Kalau Emir jadi suami Fiqah pun abi percaya dia akan membahagiakan Fiqah.." sokong En.Sulaiman..

                    "Dia lagi muda dari Fiqah.."

                    "Jangan nak jadikan usia sebagai alasan.. Ummi tak suka bila kamu selalu keluar berdua macam tu daripada jadi benda yang tak elok baik kamu nikah.." sambung ummi lagi..

                   "Fiqah tak pernah buat perkara yang tak senonoh belakang ummi dengan abi.. Fiqah tak pernah keluar berdua dengan Emir tanpa pengetahuan ummi dengan abi.." air mata mula bertakung..

                    "Kamu masih mengharapkan Azhar ke Rafiqah??" soal En.Sulaiman..

                     Rafiqah terkaku.. Air mata terus mengalir.. Rafiqah berlari menaiki tangga menuju ke bilik tidurnya..

******************************

                   Rafiqah bertemu kekasih hatinya Azhar untuk membincangkan tentang hubungan mereka berdua.. Dia tidak mahu dijodohkan dengan Emir merangkap adik angkatnya itu lagi pula dia sudah berjanji untuk setia dengan Azhar.. Azhar merupakan seorang pekerja biasa di salah sebuah syarikat menjual kereta, pendapatan yang cuma RM 2000 membuatkan dia berusaha lebih keras untuk menikahi Rafiqah namun tanggungjawabnya terhadap keluarga tidak dilupakan dia harus menanggung 2 orang adiknya yang masih bersekolah jadi ini menyukarkannya untuk melamar Rafiqah dalam masa yang terdekat..

                  "Abang memang nak kahwin dengan Fiqah.. Tapi Fiqah tahu kan abang kena tunggu adik-adik abang habis belajar dulu.. Nanti bila semuanya dah selesai abang janji akan jumpa ummi dengan abi Fiqah.. Sabar ya sayang.." pujuk Azhar lembut.

                  "Ya, tu Fiqah tahu.. Fiqah bukan nak desak abang tapi boleh tak kalau abang jumpa mak ayah Fiqah dulu.. Abang kenal-kenal la dulu dengan ummi dan abi.. Please abang.." rayu Rafiqah.

                  "Sabarlah sayang, abang belum sedia lagi.. Tunggu ekonomi abang stabil dulu ya.. Baru kita pikir pasal ni.."

                  "Abang ni.. Macam tak nak kahwin dengan Fiqah ja.. Jumpa je lah dulu kalau tak Fiqah kena kahwin dengan Emir.. Kalau Fiqah kahwin dengan dia abang juga yang putih mata.." marahnya.

                 "Rafiqah.. Ni yang abang tak suka ni.. Asal kita keluar je mesti nak sebut nama budak tu.. Ke Fiqah memang nak kahwin dengan dia.. Susah-susah sangat Fiqah kahwin je lah dengan budak tu.. Abang ni banyak benda tahu tak nak kena pikir.. Kalau asyik desak macam ni abang boleh jadi fed up dengan Fiqah.." balas Azhar geram..

                Mana tidaknya setiap kali mereka keluar bersama pasti Rafiqah akan menyebut soal adik angkatnya itu.. Emir itulah Emir inilah kadangkala Azhar merasakan bahawa Rafiqah sebenarnya mencintai Emir namun apabila Rafiqah sudah berjanji untuk menunggunya dia membuang segala anggapan yang tidak baik terhadap Rafiqah..

                "Ya Allah abang.. Fiqah tak pernah ada niat pun nak banding-bandingkan Emir dengan abang.. Fiqah cerita pasal Emir selama ni pun sebab tak nak abang salah faham tentang hubungan kami.. Fiqah minta maaf kalau selama ni Fiqah buat abang terasa.. Fiqah janji akan tunggu abang.." ucapnya menunduk..

                Azhar buntu.. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukan haruskah dia melepaskan Rafiqah kepada Emir.. Jika dia melepaskan Rafiqah dia juga yang akan terluka nanti.. Dia tidak mahu hubungan yang sudah 5 tahun ini terjalin putus di tengah jalan begitu sahaja.. Dengan cara apa sekalipun dia akan cuba mendapatkan Rafiqah..

****************************************

              Emir melabuhkan punggungnya di sofa.. Sekali sekala dia mengurut tengkuknya yang lenguh.. Fail-fail kes di bawa pulang ke rumah untuk diselesaikan.. Dia memejamkan matanya, wajah ayu Rafiqah menari-nari di fikiran.. Dia merindui gadis itu.. Setiap ungkapan, gurauan dan tawa Rafiqah baginya sangat indah tetapi selepas kejadian di KFC tempoh hari dia dan Rafiqah sudah jarang berhubung marahkah Rafiqah kepadanya..

             Dia mencapai telefon pintar berjenama Sony Ericson miliknya lalu mendail nombor kakak kesayangannya itu.. Setelah salamnya berjawab dia memulakan bicara namun dia dapat mendengar esakan kesedihan di sebelah sana..

             "Kenapa menangis ni hmm??" soal Emir lembut..

             "Adik.. Akak minta maaf sebab selama ni akak tak pernah pun cerita kat adik yang akak ada boyfriend.. Akak dah 5 tahun dengan dia akak sayang kat dia sangat-sangat.. Tapi tadi akak gaduh dengan dia lagi.. Bulan ni je dah banyak kali gaduh dia cakap akak terlalu mendesak padahal akak takde niat pun nak buat macam tu.. tsk tsk tsk.." adu Rafiqah..

            Hati Emir bagaikan disiat-siat dengan sembilu apabila mendengar luahan kakaknya angkatnya itu.. Hatinya hancur luluh.. Dia cuba menahan gejolak di hati dengan mengawal getaran suaranya agar Rafiqah tidak dapat mengesan kesedihan yang turut singgah di hatinya..

           "Oh.." Emir tidak dapat meneruskan bicara apabila telefon pintarnya itu kehabisan bateri..

            "Damn!!.." jeritnya dalam hati..

*****************************************

            Rafiqah meletakkan telefon pintarnya di atas meja kecil bersebelahan dengan katil.. Hatinya tersinggung dengan perbuatan Emir tadi.. Adakah Emir juga tahu tentang perancangan ummi dan abinya.. Hati Rafiqah dipagut rasa resah..

            Pertemuan bersama Azhar sekali lagi mengudang kecewa dihatinya.. Kelihatan Azhar sangat marah sekali apabila dia meminta Azhar bertemu dengan ummi dan abinya.. Azhar menyatakan bahawa dia rasa tertekan dan rimas dengan desakan dan kata-kata yang terluah dari mulut Rafiqah.. Rafiqah cuba menyelami situasi yang dirasai oleh Azhar.. Dia tidak menafikan yang dia juga akan tertekan apabila berada di tempat Azhar.. Solat sunat dilakukan bagi menghilangkan kekusutan yang melanda dirinya..

          "Kak.. Saya sayang akak.. Kan saya dah pernah janji dengan akak yang saya sentiasa ada untuk gembirakan akak.. Tak kira lah kalau saya dah tua berkerepot sekalipun saya tetap jugak akan selalu ada untuk membahagiakan akak.. Kalau time tu akak dah nyanyuk kan saya akan datang bawak memori  indah yang pernah kita lalui bersama supaya akak terus ingat saya sampai bila-bila.. Saya jamin walaupun seinci akak mesti takkan dapat lupakan saya punya lah.. Saya kan adik akak.. Sayang akak..hehe.. Ni ikhlas dari lubuk hati yang suci.. Pegang janji saya.."

          Rafiqah terbangun dari tidur.. Dia menanggalkan telekung lalu melipatnya di penyangkut yang berhampiran dengan tikar sejadah.. Dia tertidur selepas melakukan solat sunat sebentar tadi.. Rafiqah melabuhkan punggungnya di sisi katil.. Wajahnya diraup, kata-kata Emir dalam mimpinya tadi benar-benar menyentuh tangkai hatinya dan kata-kata itu masih terngiang-ngiang di telinga..

          Ucapan itu pernah diungkapkan oleh Emir semasa dia mengadu tidak sanggup untuk berhadapan dengan pelajar-pelajarnya yang nakal semasa praktikal sebagai seorang guru dahulu.. Emir membawanya berjalan-berjalan dan cuba untuk menggembirakan hatinya.. Kata-kata semangat diberi membuatkan Rafiqah lebih yakin untuk mengejar cita-citanya sebagai seorang pendidik.. Rafiqah tersenyum yakin dia pasti ada bahagia buat dia dan Emir nanti..

**************************************

             Nurul Rafiqah memerhati cincin bertatahkan berlian di jari manisnya, hari ini dia sudahpun bergelar tunang kepada Emir Aiman.. Kenangan manis bersama Azhar berlayar di ruang matanya, singgah rasa bersalah dihatinya apabila telah memungkiri janji yang telah dipatri bersama suatu ketika dulu namun kenangan tersebut mati begitu sahaja apabila mendengar keriuhan di luar biliknya.. Dengan pantas langkah di atur bagi melihat apa yang berlaku..

            Rafiqah terduduk apabila melihat rombongan merisik dari keluarga Azhar, bahunya terasa berat rasa bersalah datang bertubi-tubi.. Air mata mengalir tanpa henti, ikutkan hati dia ingin menerima sahaja pinangan tersebut namun segalanya sudah terlambat..

           "Kami mohon maaf, Rafiqah baru sahaja ditunangkan sebentar tadi.." ucap En.Sulaiman..

            "Takpa.. Saya faham, sudah ditakdirkan mereka tiada jodoh.. Apa-apa keputusan kami terima dengan hati terbuka.." balas En.Rahim selaku bapa kepada Azhar..

             Azhar menghempaskan segala barang pemberian Rafiqah kepadanya di lantai.. Dia menangis teresak-esak.. Dia tidak menyangka bahawa Rafiqah sanggup mengkhianati janjinya suatu ketika dulu bukannya dia tidak berusaha untuk menikahi Rafiqah cuma tempoh yang diambil agak lama sedikit.. Gambar-gambar Rafiqah dikoyakkan dan dicampakkan sehingga bertaburan di lantai..

             Kepalanya terasa sakit, ubat penenang yang diberikan doktor semasa di hospital bahagia dahulu dicapai.. Dia menyumbat pil-pil tersebut dengan banyak sekali di dalam mulut.. Setelah berasa tenang dia tidur bersama air mata..

             "Abang.. Zue risau kalau penyakit lama Azhar tu datang balik.. Kan doktor kata dia tu tak boleh tertekan.." luah Pn.Zulaikha risau..

              "Saya pun risau jugak ni.. Takut-takut kalau dia buat sesuatu diluar jangkaan kita.." balas En.Rahim..

               "Apa kita nak buat ni bang??"

                "Kita tengok keadaan dia macam mana kalau simpton-simpton tu datang balik kita bawa dia pergi jumpa doktor.."

**************************************

                Majlis perkahwinan di antara Emir dan Rafiqah diadakan dengan gilang gemilang.. Ramai tetamu yang hadir tidak terkecuali Azhar.. Azhar merenung wajah ayu Rafiqah dari jauh, dia cuba untuk menerima takdir yang telah ditetapkan untuknya.. Setelah dilihat Emir jauh dari Rafiqah dia mengambil kesempatan ini untuk mendekati pujaan hatinya itu..

                "Tahniah.." ucap Azhar lesu..

                 "Saya minta maaf sebab memungkiri janji saya dulu.. Maafkan saya.." jawab Rafiqah..

                  Azhar tersenyum hambar. Jika dia cepat menghantar rombongan meminang pasti dia yang berada di atas pelamin bersama gadis itu hari ini..

                 "Dah takda jodoh.. Abang harap Fiqah bahagia dengan Emir.. Kalau Fiqah bahagia abang pun bahagia jugak.."

                  "Terima kasih.. Saya yakin awak akan jumpa jodoh yang terbaik.."

                   "Ya.. Abang pun harap begitu.." ucap Azhar lalu meninggalkan Rafiqah..

 Tinggalkanku, perlahan-lahan ku terima
  semakin ku sakit, semakin kau bahagia
   mengapakah aku jadi lemah, sungguh ku tak sangka
  dia membawa jantungku bersamamu..

                      Lirik lagu bahagiamu deritaku dinyanyikan berulang kali oleh Azhar.. Sekejap kejap dia menangis sekejap-kejap dia ketawa.. Dia memang tidak dapat menerima takdir yang telah tercipta untuknya oleh itu dia nekad untuk pergi membawa diri ke mana-mana sahaja bagi menenangkan fikiran dan dia pasti bahagiamu deritaku akan menjadi bahagiaku deritamu..

************************************

                     Emir dan Rafiqah memasuki kediaman baru mereka.. Rumah ini Emir hadiahkan kepada Rafiqah sebagai hadiah hari lahirnya tempoh hari dan dia berharap agar istana ini dapat memberikan sinar kebahagiaan buat mereka berdua.. Namun apa yang mengecewakan Emir sehingga sekarang Rafiqah masih menggunakan perkataan adik dan kakak.. Dia pula tidak mampu untuk menuturkan panggilan sayang buat Rafiqah kerana dia takut cintanya akan ditolak..

                    "Dik.. Lawalah rumah ni akak suka sangat.. Terima kasih.." ucap Rafiqah ikhlas..

                     "Ermm.. Dah lama dah saya nak bagi rumah ni kat akak.."

                    Rafiqah terdiam..

                    "Adik.. Akak minta maaf sebab akak belum dapat menerima apa yang berlaku sekarang ni.. Akak perlukan masa.."

                    "Takpa, saya faham.. Err.. Meh saya tunjukkan bilik..

                    Langkah diatur memasuki bilik utama pula, sekali lagi Rafiqah terpaku melihat hiasan yang terdapat dalam bilik mereka.. Gambar perkahwinan mereka juga turut digantung pada dinding.. Rafiqah berasa sedikit terharu melihat keikhlasan Emir memperisterikannya..

                    "Adik nak pergi mana??" soal Rafiqah apabila melihat Emir membawa beg pakaiannya keluar dari bilik..

                     "Bilik saya kat sebelah.."

                     "Eh, tak payah.. Tidur je dalam bilik ni dengan akak.. Bukannya berdosa pun.."

                     Emir tersengih nakal dia membawa masuk semula beg pakaiannya ke dalam bilik semula..

                    "Tak payah nak senyum gatal macam tu.. Meremang bulu tengkuk ni.."

                 Tawa Emir meletus.. Dia berasa sangat bahagia kerana apa yang di doakan selama ini di makbulkan.. Dia berjanji dengan dirinya yang dia akan memberi kebahagiaan buat isterinya itu..

****************************************

                Emir terjaga dar tidur apabila terasa katil mereka bergoyang-goyang diselangi dengan esakan, dia membuka lampu tidur berhampiran katil dan terkejut apabila melihat Rafiqah berguling-guling di atas katil menahan kesakitan kakinya yang kerap kekejangan apabila tidur setiap kali pada waktu malam..

                Emir pantas mendapatkan minyak angin lalu mengurut kaki isterinya, sesekali terdengar rengekan dari Rafiqah kerana betisnya kejang semula..

               "Kan saya dah banyak kali pesan sebelum tidur sapu dulu minyak angin kat betis ni.. Pastu pakai stokin.. Kan dah kejang.." ucap Emir prihatin sambil mengurut kaki Rafiqah.

               "Tsk..Tsk..Tsk.. sakit la dik.. tak payah lah nak membebel pulak.."

               "Macam mana saya tak membebel, dah tau jenis bila tidur kaki selalu kejang tengah malam tak nak jugak sapu minyak tak nak jugak pakai stokin.. Hei.. Nampaknya lepas ni saya jelah yang kena tolong ingatkan dan buatkan semua tu sebelum sayang eh akak tidur.." Emir mengerutkan muka apabila dia tersasul menggelarkan diri Rafiqah sayang tetapi diamati wajah isterinya itu dalam gelap yang hanya diterangi lampu tidur dia tergelak kecil apabila melihat Rafiqah sudah terlena kembali.. Emir menarik nafas lega, selamat dia tak dengar..

******************************

               "Kamu masih lagi panggil Emir tu adik.. Kamu sedar tak yang dia dah jadi suami kamu Rafiqah??" marah Pn. Salmah..

                "Eh, takdalah.. Mana ada, ummi ni memandai je.. Kalau tak percaya Ummi dengar Fiqah panggil Emir.." Rafiqah meninjau suaminya dari dapur..

                "Errmm.. Bie.. Ooo.. Bie.. mari sini sekejap boleh??" laung Rafiqah dengan penuh manja..

               Emir terkejut dengan laungan Rafiqah, mukanya berkerut.. Dah buang tebiat ke apa minah tu, takda angin takda ribut tiba-tiba panggil aku bie.. Ni mesti kes kena marah dengan ummi.. Emir berjalan menuju ke dapur..

              "Ada apa sayang.. Hmmm??" Emir mengeyitkan mata kanannya..

               Rafiqah memalingkan muka lalu mencebik.. Tekaknya terasa loya apabila melihat gaya menggoda Emir..

             "Tolong capaikan periuk dekat atas rak tu boleh?? Tak sampailah.." Rafiqah meleretkan suaranya agar kedengaran lebih manja..

              "With my pleasure.." periuk dicapai..

              "Thanks bie.."

              "Aik?? Thanks je.. Upah??"

               "Upah apa??" soal Rafiqah kehairanan..

             "Ni.." Emir menyuakan pipinya sambil jari telunjuk dilekapkan pada kulit pipinya yang licin..

             Rafiqah memandang umminya, umminya itu hanya tersenyum melihat kemesraan anak dan menantunya.. Mata dijulingkan ke atas, Rafiqah menjengketkan kakinya lalu mencium pipi Emir.. Wajah Rafiqah bertukar rona, dia menjadi malu manakala Emir pula tersengih nakal dan dengan berhati-hati Emir membalas ciuman Rafiqah tadi..

***********************************

             Kepala Rafiqah terasa berat, kepalanya sakit sekali dia menghampiri Emir yang sedang menonton televisyen di ruang tamu.. Rafiqah melabuhkan punggungya bersebelahan dengan Emir lalu melentokkan kepalanya di bahu suaminya itu.. Emir terkejut jantungnya berdegup laju, air liur ditelan..

             "Dik kepala akak sakit.." adu Rafiqah..

            Emir meminta Rafiqah meletakkan kepala di pehanya.. Dia mengurut kepala Rafiqah lembut.. Rafiqah memejamkan mata dia merasakan ketenagan apabila jari jemari Emir menyentuh kulit kepalanya.. Dia terlena sebentar dan tersedar apabila terasa ada sesuatu menyentuh di dahinya dan beralih ke pipinya.. Dia membuka mata dan terkejut apabila melihat Emir yang menciumnya tadi.. Tiba-tiba Rafiqah naik berang dia merasakan bahawa Emir ingin mengambil kesempatan ke atas dirinya.. Dia bangun dari pembaringan..

            "Apa ni Emir Aiman?? Ambik kesempatan.. Eiii.. Bencilah!!.." tempik Rafiqah..

           Emir terkaku mendengar tempikan dari isterinya, ya dia mengaku dia bersalah kerana tidak dapat menahan dirinya tadi tetapi Rafiqah tidak patut menengking dia sehingga begitu.. Dia tersinggung.

            "Saya minta maaf kak.. Saya takda niat pun nak ambik kesempatan tadi.." ucap Emir lemah..

             "Akak tak sangka adik macam ni.. Benci!!!.." Rafiqah mengatur langkah ke bilik namun langkah terhenti apabila mendengar ucapan Emir..

              "Tak berdosa pun kan.. Saya sebagai suami ada hak ke atas akak.. sampai bila kita nak beradik berakak macam ni??.." balas Emir..

               "Ooo.. Sekarang baru nak cakap pasal hak.. Dulu masa ummi dengan abi nak jodohkan kita kenapa adik tak tolak?? Sedangkan adik dah tau masa tu yang akak dah ada Azhar tapi kenapa adik tak pernah nak bantah.. Lepas tu adik senang-senang je anggap perkara ni semua macam tak pernah berlaku.. Masa tu adik tak pikir pulak hak akak dengan Azhar!!.." tempik Rafiqah lagi..

               Emir tersentak..

             "Maknanya akak masih berharap dekat Azhar tu lagi.. Takpa kalau akak tak cintakan saya tapi tolong hormat saya sebagai suami akak.. Hanya isteri derhaka je yang suka tinggikan suara pada suami.." balas Emir sinis..

*******************************

               Malam ini kaki Rafiqah kekejangan sekali lagi, dia menggulingkan badannya ke kiri dan kanan.. Kali ini kejang di kakinya terasa lebih sakit dari malam sebelum-sebelumnya adakah ini balasan bagi isteri yang meninggikan suara pada suami..

              Emir yang baru sahaja keluar dari bilik air bersimpati melihat keadaan isterinya itu.. Dia mengambil minyak angin lalu mengurut kaki Rafiqah.. Rasa sakit di kaki Rafiqah berkurangan lalu hilang dia menyambung lenanya semula tanpa mengucapkan terima kasih kepada suaminya itu.. Marahnya masih bersisa kepada Emir hatinya masih belum terbuka untuk memaafkan perbuatan Emir tadi sedangkan dia tahu bahawa tingkah Emir itu tadi tidak mendatangkan sebarang dosa pun..

            Rafiqah tidak dapat menyiapkan sarapan pagi ini kerana dia terlewat bangun dari tidur namun dia terkejut apabila melihat hidangan sarapan pagi sudah tersedia di atas meja makan.. Dia tidak mempunyai nafsu untuk menjamah walaupun sedikit sarapan yang disediakan oleh Emir..

             "Nak pujuk aku lah tu.." getus hati Rafiqah.

             "Sarapan dulu.." pelawa Emir..

              "Tak payahlah orang dah lambat.. Takut tak sempat nak punch card pulak kejap lagi.." balas Rafiqah berbasa-basi sambil menyarungkan stokin coklat di kakinya..
           
                "Tunggu sekejap.. Tapau nasi goreng ni.. Nanti boleh makan kat sekolah.." Emir menuju ke dapur..

               Rafiqah mendengus kecil dia menunggu Emir menyiapkan bekalan.. Tiba- tiba dia terlihat sampul surat di atas marmar halaman rumahnya.. Dia membuka sampul berwarna coklat tersebut, ayat-ayat di atas kertas A4 itu meresahkan dirinya..

                  Dear Rafiqah,
        Miss me?? I will back soon honey..

               Wajah Rafiqah bertukar pucat.. Cepat-cepat dia memasukkan semula kertas A4 tersebut ke dalam beg tangannya apabila menyedari kehadiran Emir..


                   "Pucat je muka ni.. Sakit ke??" Emir menyuakan belakang tapak tangannya di dahi Rafiqah.. Tak panas.. Dia menyerahkan bekalan nasi goreng kepada isterinya..


                   "Takda apa-apa lah.. Akak pergi kerja dulu.." 


                   Emir menghulurkan tangan.. Huluran tangan bersambut Rafiqah teragak-agak samada mahu mencium tangan suaminya itu atau tidak.. Apabila melihat tiada reaksi dari Rafiqah Emir menarik tangannya kembali timbul sedikit kekecewaan di hatinya..


***********************************


                  Emir memandu kereta dengan tenang, sekali sekala dia teringatkan isterinya.. Lagu lafaz yang tersimpan nyanyian UNIC di corong radio sedikit sebanyak menyentuh perasaan membuatkan dia lebih teringatkan wajah mulus Rafiqah.. Dia mengakui bahawa bait-bait lirik lagu tersebut seolah-olah memerli dirinya..


Luluh hatiku yang sayu

Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkanlah ku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu memberkas jiwaku

Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin ku temu iras sentuhanmu
Biarpun ku redah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara

Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang melindungkan
Kalimah rahsia

Masih ku biarkan waktu

Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara

Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan

Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas dihujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz 
Yang tersimpan


                  Emir benar-benar tersentuh mendengar lagu ini sehingga dia ternampak Rafiqah dan kereta Perodua Viva milik isterinya itu dibahu jalan.. Setelah diamati betul-betul, ya itu memang Rafiqah isterinya.. Emir memberhentikan keretanya di belakang kereta Rafiqah..


                        "Telefon siapa tu??" soal Emir


                        Rafiqah menjadi takut. Pandangan Emir terlalu tajam baginya..


                        "Errr.. Kawan.." jawab Rafiqah takut-takut..


                  "Kawan tu siapa, Azhar?? Dia pakar kan pasal ni?? Kenapa tak telefon saya je?? Saya ni siapa?? Suami akak kan?? Ego sangat.." balas Emir sinis..


                  Rafiqah berasa terpukul dengan kata-kata yang terluah dari bibir suaminya.. Dia hanya menunduk.. Emir cuba melihat kerosakan di bonet depan kereta namun dia tidak tahu apa kerosakan yang dialami oleh kereta tersebut kerana dia bukanlah pakar dalam bidang ini tetapi kalau dalam bidang mengendalikan kes dan berhujah dialah orangnya..


                     "Kita telefon bengkel je lah.." Emir tersengih.. Rafiqah hanya mencebik.


***********************************


                    "Cikgu, tadi ada seorang lelaki datang dia suruh paskan surat ni kat cikgu.." ucap Ainur salah seorang pelajar Rafiqah..


                         "Siapa yang bagi??"


                         "Errmm.. Tak tahulah.. Boleh tahan handsome orangnya..hehe.." jawab Ainur bersahaja.


                         "Kamu Ainur.. Kalau pasal lelaki handsome laju je kan.." balas Rafiqah..


                 Ainur hanya tersengih dan meinta izin untuk mengundur diri.. Rafiqah membuka sampul tersebut... Isi surat tersebut masih sama cuma di tambah see you later dibelakangnya.. Rafiqah resah, memandangkan dia seorang sahaja guru yang masih belum pulang cepat-cepat dia mengemaskan barang dan menunggu kehadiran Emir menjemputnya di pintu pagar belakang sekolah.. Dia tidak mahu menunggu di pintu depan kerana tidak mahu menyusahkan Emir lagi pula laluan pintu belakang sekolah agak lengang lebih memudahkan Emir..


                 Sedang Rafiqah menunggu kehadiran suaminya tiba-tiba dia merasa ada orang menariknya daripada belakang.. Dia cuba melawan tapi ternyata kudrat orang tersebut lebih kuat darinya.. Dia dibawa ke semak belakang bangunan sekolah yang masih baru belum digunakan lagi.. Mulutnya yang ditekup menyukarkan dia untuk menjerit meminta tolong.. Sandal dan beg tangan tertinggal di tempat dia di tarik tadi..


                 Tubuh Rafiqah ditindih, tudungnya ditanggalkan degan kasar.. Rafiqah merayu agar lelaki tersebut melepaskannya sambil menangis teresak-esak.. Azhar menanggalkan topeng di mukanya dia mencium pipi Rafiqah lembut lalu membelai rambut Rafiqah yang sedang menangis..


                 "Jangan takut sayang.. Abang takkan apa-apakan sayang..hahaha.." Azhar menyentap baju kurung  Rafiqah..


                     "Tolong jangan apa-apakan saya.." rayu Rafiqah teresak-esak..

                      "Hahahaha.. Tahu pulak sekarang kau nak merayu kat aku masa kau tinggalkan aku dulu.. Kau tak pikir perasaan aku macam mana.. Sekarang aku tak dapat kau jangan harap Emir pun akan dapat kau.." 


                     Azhar mencium wajah Rafiqah berkali-kali kemudian beralih ke leher jinjangnya pula.. Raungan Rafiqah makin kuat.. Dia meronta-ronta cuba untuk melepaskan diri.. Dan tiba-tiba..


                          "Binatang!!!.." Emir menarik Azhar lalu menumbuknya berkali-kali sekuat hati.. Hatinya menjadi sakit apabila melihat isterinya dilakukan sebegitu rupa..


                            Azhar tergelak besar.. Dia sudah menjadi gila..


                          "Tumbuklah aku sampai mati.. Kalau aku mati pun sekurang-kurangnya aku puas.. Puas sebab dapat juga aku share sikit Fiqah dengan kau..Hahaha.." 


                        Emir bertambah berang, dia menyepak pula tubuh Azhar berulang-ulang kali sehingga Azhar longlai.. Pengawal sekolah datang membawa anggota polis dari balai yang berdekatan.. Emir mendapatkan Rafiqah yang menangis teresak-esak.. Dia menyarungkan tudung di kepala Rafiqah lalu memeluknya bagi menyalurkan kekuatan.. Rafiqah membalas pelukan tersebut dia membenamkan wajahnya di dada bidang suaminya..


                  Sebelum Azhar dibawa ke balai polis dia sempat mengucapkan selamat tinggal kepada pasangan suami isteri tersebut.. Emir menghantar kepermegian Azhar dengan pandangan yang tajam..

                  
*******************************

2 minggu selepas kejadian


                "Lepaskan aku.. Lepaskan aku.." Rafiqah meronta-ronta di dalam tidur..

               Emir terjaga dari tidurnya, dia cuba menenangkan Rafiqah namun rontaan Rafiqah sangat kuat sehingga dia terpaksa menjerit menyedarkan Rafiqah dari mimpinya itu..

               "Akak!! Akak!! Bangun kak!!.. Ni Emir bukan binatang tu!!.." Emir menggoncang tubuh isterinya..

               Rafiqah tersedar, dia memeluk tubuh Emir kuat dan kemas..

               "Akak takut dik.. Dia datang lagi.." esak Rafiqah..

              "Dia dah takda dah.. Semuanya dah selesai.. Saya ada untuk melindungi akak.. Jangan takut ea.." Emir mencium ubun-ubun isterinya.. Dia mendodoikan Rafiqah dengan surah-surah sehingga Rafiqah kembali terlena..

***********************************

                Rafiqah sudah semakin pulih dari traumanya.. Kini, dia lebih ceria dan tidak pendiam seperti dulu.. Selepas peristiwa itu Emirlah yang menguruskan diri Rafiqah kerana isterinya itu tidak mampu menguruskan diri sendiri akibat mengalami trauma yang melampau.. Seperti biasa Emir akan menyisir rambut Rafiqah rapi..

               "Dik.. Akak minta maaf sebab menyusahkan adik.." ucap Rafiqah lembut..

               "Akak tak bersalah.. Saya yang salah sebab lambat ambik akak masa tu.. Kalau saya cepat sikit mesti perkara ni takkan terjadi.."

             "Tak baik cakap macam tu.. Dah takdir akak.. Mungkin ni balasan akak sebab tak hormatkan adik.. Maafkan akak.." Rafiqah menangis teresak-esak..

                 Emir mendakap tubuh isterinya.. Dia merasakan inilah masanya untuk dia menjadi pelindung yang sebenar buat isterinya itu..

                 "Dah lama dah saya reda setiap pebuatan sayang pada bie.. Bie cintakan sayang.." ucap Emir gementar..

              Rafiqah terkejut.. Dia mendongakkan kepalanya memandang Emir lalu menghadiahkan senyuman..

              "Sayang pun cintakan bie.." balas Rafiqah malu-malu..

              "Kita jadi suami isteri yang sebenar ea.. Tak nak berakak beradik lagi.." mohon Emir..

              Rafiqah membalas dengan anggukan..

*******************************

               "Dah pukul 6.30.. Semua anak-anak ibu mari masuk dah nak maghrib ni!!.. laung Rafiqah..

              Anak-anak teruna pasangan itu berhenti bermain.. Masing-masing memuncungkan mulut seperti itik sambil mengatur langkah memasuki rumah..

              "Masuk ni terus pergi mandi.. Jangan nak baring-baring atas katil tu.. Bersiap, kita jemaah sama-sama.. Kalau ayah tengok pukul 7.20 tak siap lagi ayah libas ea.. Tiada kompromi.." arah Emir pula..

              Bukanlah niat Emir untuk mengajar anak-anaknya dengan kekerasan tetapi dia cuba untuk mengajar anak-anaknya seperti yang ditetapkan oleh syarak lagi pula anak-anaknya itu sudah berusia 8 tahun dan ke atas jadi dia perlu memberi didikan dan agama yang cukup buat anak-anaknya agar menjadi insan yang berguna untuk agama, bangsa dan negara..

                   Sementara menunggu waktu solat isya' Emir akan mengajar anak-anaknya itu mengaji ataupun memberi tazkirah untuk mereka bermuhasabah diri dalam menjadi keluarga yang hidup di dalam keredaan Allah.. Alhamdulillah, anak-anak mereka boleh menerima didikan tersebut.. Dia juga memberikan nama-nama yang baik untuk para ulama kecil- mereka..

*****************************

                    Emir menghadiahkan senyuman buat kekasih hatinya itu.. Dia menepuk-nepuk ruang kosong di sebelahnya sebagai tanda mempersilakan kekasihnya itu untuk beradu.. Rafiqah mendapatkan Emir..

                    "Anak-anak semua dah tidur??" soal Emir..

                    "Dah.."

                    "Bie harap kebahagiaan ni akan terus singgah di istana kita ni.."

                     "Amiiinn.. Sayang pun harap macam tu.." balas Rafiqah..

                     Emir membelai rambut isterinya.. Dia mencium dahi isterinya itu..

                     "Terima kasih sayang sebab sudi terima bie.." ucap Emir ikhlas.

                 Rafiqah tersenyum dan malam itu Rafiqah tidur lena di dalam dakapan suaminya.. Alhamdulillah, semoga kehidupan pasangan ini akan berterusan berada di bawah keredaan Tuhannya.. Sebesar apapun keinginan kita untuk menggapai harapan dan cita-cita, dan sebesar apapun usaha kita untuk menghindar dari apa yang kita tidak kehendaki, atau bahkan kita tidak mengusahakan apapun untuk sebuah keinginan besar kita.. Semua itu tidak akan mempengaruhi TAKDIR-Nya untuk kita..


                 

             

               

               

             



                  



                          


                            
                       

                  

           
             
           



         

           

         

             


                

             

                

                     



                     
             
             



           

         

         

           

           

             
             

             

               

               

                 

                   



                     

             

             

             
             

               

               

       
       

                 

1 comment:

  1. Perangai2....klu si Azhar xjadi jahat hmm smpai ke sudahlah..

    ReplyDelete